Reklam-, Propaganda-, Konst-, Informationsbilder

 

american_muslim1OCCIDENTE-DONNE-E-FEMMINICIDIO

a-menina-afegãzbye9i0eo2s3kk590rx3

Franz-Marc-tigerPICT4414

600x450_8TB7C8RH43UD0031tiger_warning_photo_sculpture-r39e39819e6314696a225bf295dc33388_x7saw_8byvr_512

fairtrade-organisation-banana-split-small-79934elisabeth olsson wallin

getimageKolmarden1

15422005629

Uppgift:

  1. Att genom diskussioner och samtal förstå skillnaden mellan konst, reklam, propaganda och informations bilder.
  2. Att avgöra om bilderna ovan är reklam, propaganda, konst eller information-bild.
  3. Att skapa en egen reklam-, konstbild med egna eller google bilder i programmet Pixlr , med hjälp av det du lärt dig om reklam propaganda konst och informations-bilderna.
    Du skall i dina 2 bilder förutom det du gör själv ha med en människa och/eller ett djur, i det du skriver skall du ha med orden ”love” och ”perfect”. Du skall även ha en bakgrund som visar det du vill förmedla med dina bilder.
  4. Tänk på hur du utformar dia bilder. Med text, bilder, färger och komposition.
  5. Att jobba med  layout för att kombinera bilder och text på ett fungerande sätt.
  6. Lägg in dina bilder i ett Word-dokument, skriva vilken bild som är propaganda och vilken som är reklam, skriv ditt namn och gör en PDF-kopia.
  7. Lämna in ditt arbete(pdf-kopian) i infomentor i arbetsboken.

 

Pedagogisk planering

Syfte  – Därför ska vi arbeta med det här.

Vi skall arbeta med detta arbetsområde för att du skall utveckla kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas.

I undervisningen ska du få erfarenhet av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår.

Du skall få möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Du skall få utvecklar din kreativitet och ditt intresse för att skapa.

Du ska också uppmuntras att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.

Du skall genom det du lär dig utveckla förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.

Det här kommer du att få undervisning om. – Det här ska du lära dig.

Hur du kan se skillnad på konst, reklam, propaganda och informations bilder

Hur du jobbar i Pixlr (eller Publisher)i datorn.

Hur du jobbar med layout, kombinerar bild och text ihop, för att skapa ett budskap.

Arbetssätt  -Så här kommer  vi arbeta.

Vi kommer att diskutera och fundera på vad olika bilder har för budskap och innehåll

Du kommer att skapa konst, reklam, propaganda och informations bilder med hjälp av Publisher eller Pixlr i datorn.

Kunskapskrav – Så kommer dina kunskaper att bedömas.

 

  1. Att du kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser. Detta gör du med ett bildspråk som har genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
  2. Att du i arbetet med att framställa bilder kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och att du kan kombineras dessa för att skapa olika uttryck.
  3. Att du kombinerar olika bildelement på ett fungerande sätt.
  4. Att du utvecklar egna idéer och skapar på olika sätt, genom att använda samtida och historiska bilder och att du arbetar med olika uppslag och inspirationsmaterial.
  5. Att du under det bildskapande arbetet bidrar till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
  1. Att du kan presentera dina bilder med anpassning till syfte och sammanhang.
  1. Att du ger omdömen om arbetsprocessen och visa på samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bild
    arbetet. Du skriver en planering utvärdering.

 

 

bildkälla:

Okänd:http://blogg.niclasandersson.se/2009/07/27/underbara-reklamvarld/

Nordkoreans propaganda:

http://www.educationcareerjournal.com/10-north-korean-school-propaganda-posters/

En svensk tiger: http://www.pinterest.com/pin/12525705186398709/

Starlin: http://heninen.net/view_e.htm?F=nikita&P=stalin.jpg

Kropps info: http://fitnesskolan.se/8-effektiva-magovningar/

Matisse modell: http://www.arthandle.com/cyclamen-pourpre-p-11580.html

Franz Marc tiger: http://www.museumtalk.net/MTblog/2014/01/09/sightings-the-paintings-of-franz-marc-robert-delaunay/

National geografic Afganistan: http://fotografar.pt/fotografias-que-fizeram-historia/

David La Chapelle: http://video.michaelklothphotography.com/FA380/lecture-24-david-lachapelle/

Friends: http://www.c2.se/sv/studios/c2-och-friends-i-kampanj-mot-mobbning/

sos barnbyar: http://www.mynewsdesk.com/se/fazergroup/news/aarets-skolkock-vibeke-frisk-tips-foer-minskat-matsvinn-74559

Fair trade reklam: http://www.coloribus.com/adsarchive/prints/fairtrade-organisation-banana-split-7943305/

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar